سرخط خبرها

«پایان پیش‌خدمت»، آغاز دوباره اجرای تئاتر در مشهد

  • کد خبر: ۷۵۶۰۰
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
«پایان پیش‌خدمت»، آغاز دوباره اجرای تئاتر در مشهد
«پایان پیش‌خدمت» به‌کارگردانی محمد خوش‌خلق، آغاز دوباره‌ای است برای اجرای تئاتر مشهد در وضعیت این روزها. این نمایش قرار است از امشب، ۵مرداد، تا پایان شهریور روی صحنه پردیس تئاتر مستقل مشهد برود.

امیری| به گزارش شهرآرانیوز، «پایان پیش‌خدمت» به‌کارگردانی محمد خوش‌خلق، آغاز دوباره‌ای است برای اجرای تئاتر مشهد در وضعیت این روزها. این نمایش قرار است از امشب، ۵مرداد، پس از یک‌سال‌ونیم تمرین‌ در وضعیت تعطیل و نیمه‌تعطیل کرونایی روی صحنه پردیس تئاتر مستقل مشهد برود.

«پایان پیش‌خدمت» اقتباسی است از مجموعه نمایشنامه «همه‌چیز در زمان» نوشته دیوید ایوز.

این نمایش در ۳ اپیزود اجرا می‌شود؛ در اپیزود اول چالش زمان را در یک کافه و بین افراد جداگانه نظاره‌ می‌کنیم و در اپیزود دوم آدم‌ها را در 2بعد مکانی خواهیم دید و چالش اتفاق را در زندگی شخصیتی تاریخی و سیاسی به‌نام تروتسکی در اپیزود سوم مشاهده خواهیم کرد.

حلقه اتصال تمام نمایش، پیش‌خدمتی است که زمان و مکان و اتفاق را کنترل می‌کند.
محمد جهان‌پا، حسن نامجو، سارا کشمیرى، پریا هروى، محمدرضا علوى، پوریا علیدادى، محمود فلاحى، گلناز نصیرى، غرل نورآبادى و سیمین ضیاییان از بازیگران نمایش «پایان پیش‌خدمت» هستند.

 

 

 

 

«پایان پیش‌خدمت»، آغاز دوباره اجرای تئاتر در مشهد

 

محمد خوش‌خلق، کارگردان: اجرای «پایان پیش‌خدمت» دوایی است بر زخم یک‌سال‌و‌نیم گذشته

کارگردان نمایش «پایان پیش‌خدمت» می‌گوید: اگر قرار باشد توضیحاتی درباره چگونگی تمرین و به‌اجرارسیدن این نمایش بدهم، باید از ابتدای کار صحبت کنم؛ از سال۹۸ که تمرینات را شروع و کار را برای اسفند۹۸ آماده اجرا کردیم. اما درست همان زمان کرونا پیش آمد و کار آماده اجرای ما متوقف شد.

از آن به بعد منتظر فرصتی برای اجرا بودیم، اما وضعیت مدام در حالت قرمز و نارنجی قرار می‌گرفت و سالن‌ها تعطیل می‌شد. دراین‌میان اعضای گروه ما سعی می‌کردند تمرینات را ادامه دهند. به‌هرحال الان بعد از حدود یک‌سال و 7ماه که از شیوع کرونا و این وضعیت گذشته است، توانستیم مجوز اجرای کار را بگیریم؛ اما واقعیت این است که در این وضعیت بازهم نگرانیم.

به‌گفته خوش‌خلق، نگهداشتن گروهی بیست‌نفره در این مدت کار بسیار دشواری بوده است، آن‌هم در وضعی که گاه بچه‌ها کرونا می‌گرفتند و صبر می‌کردیم تا بهبود یابند و دوباره به گروه اضافه شوند.
او می‌گوید: این فرایند تا همین الان وجود داشته است و هنوز هم نگرانیم، اما واقعیت این است که اجرای کار مرهم و دوایی است بر این زخم یک‌سال‌ونیمه‌ای که کرونا برایمان ایجاد کرد.

او درباره چگونگی بازنویسی متن نمایشنامه نیز می‌گوید: نمی‌توانم بگویم اثر کاملا بازنویسی شده است. ما اصلا دیالوگ‌ها را تغییر ندادیم و درحقیت در موارد فرم و اجرای کار تغییراتی دادیم و فکر می‌کنم بازنویسی متن فقط در فرم آن اتفاق افتاده است. ازاین‌رو نمایش در ۳اپیزود اجرا می‌شود. ما در این نمایش به چالش زمان، مکان و اتفاق می‌پردازیم.

به‌گفته او بازیگران حاضر در این نمایش، هم از بین بازیگران باتجربه ازجمله محمدجهان‌پا، حسن نامجو و سارا کشمیری هستند و هم بازیگران جوان در این نمایش حضور دارند.

 

محمد جهان‌پا، بازیگر نمایش «پایان پیش‌خدمت»: در نمایشی که از آن خوشم نیاید، حاضر نمی‌شوم

بازیگر باتجربه نمایش «پایان پیش‌خدمت» که نقش شخصیتی به‌نام تروتسکی را بازی می‌کند، درباره این نقش توضیح می‌دهد: من در اپیزود سوم و پایانی بازی می‌کنم که اپیزودی تاریخی و مستند است. نقش یک تئوریسین سیاسی در شوروی سابق را دارم که به‌دلیل اینکه در مقابل استالین قرار می‌گیرد، زیر فشار قرار گرفته است و مجبور می‌شود به مکزیک مهاجرت کند، اما در آنجا باغبانش او را ترور می‌کند و می‌کشد.

محمد جهان‌پا درباره فضای کار نیز توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید حضورش در اپیزود سوم این نمایش را دوست دارد و اساسا در نمایشی که از آن خوشش نیاید، حاضر نمی‌شود: من در این دوره و شرایط با هیچ نویسنده و کارگردانی تعارف نمی‌کنم و اگر شخصیت یا نمایشی برایم جذاب نباشد، آن را قبول نمی‌کنم؛ اما شخصیتم در این نمایش جذاب است و آن را پذیرفتم.

او معتقد است این نمایش به‌واسطه حضور بازیگران باتجربه و حضور بازیگران جوان نمایش جذابی است و تماشاگران از آن لذت می‌برند.

به‌گفته جهان‌پا برای اجرای نمایش نیز شرایط بهداشتی مناسبی در نظر گرفته شده است و مخاطبان بدون نگرانی می‌توانند به تماشای نمایش بیایند.

او در پایان تأکید می‌کند: همه تلاشمان را کرده‌ایم که نمایشی در خور شأن تماشاگران مشهدی اجرا کنیم و امیدواریم مخاطبان از این اثر لذت ببرند.

 

سارا کشمیری، بازیگر نمایش «پایان پیش‌خدمت»: کار ما مثل نانواهاست، نمی‌توانیم کار نکنیم

ساراکشمیری بازیگر نقش همسر تروتسکی است که ۳۱سال دارد، اما نقش زنی شصت‌ساله را بازی می‌کند. او این شخصیت را به‌واسطه اینکه نمادی از زندگی است، دوست دارد و برایش جذاب است.

کشمیری می‌گوید: فضای کار را دوست دارم به‌ویژه نقشم برایم جذاب است. من نقش زنی را دارم که برخلاف همسرش نگاه سیاسی ندارد و حس زندگی را القا می‌کند و این برای من جالب است.

او از اینکه مقابل بازیگر باتجربه‌ای چون محمد جهان‌پا بازی می‌کند، ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: بازی‌کردن مقابل بازیگران باتجربه‌تر تجربه‌های زیادی به آدم منتقل می‌کند و از این بابت خوش‌حالم.

او درباره شرایط تمرین برای نمایش «پایان پیش‌خدمت» می‌گوید: شرایط سختی را سر گذراندیم به‌ویژه که مسئولان هیچ حمایتی از ما نکردند. اما ما چقدر می‌توانیم دست روی دست بگذاریم! ما که نمی‌توانیم کار نکنیم.

به‌نظر من کار ما مثل نانواهاست، هر روز باید کارمان را انجام دهیم. برای همین هم در این یک‌سال‌ونیم که مدام در تعطیلی قرار می‌گرفتیم، سعی کردیم کار را رها نکنیم و گروهمان حفظ شود.

نمایش «پایان ‌پیش‌خدمت» هر شب تا پایان شهریور ساعت۲۰ در سالن انوشیروان ارجمند پردیس تئاتر مستقل مشهد روی صحنه می‌شود.

 

 


بیشتر بخوانید:

درباره مرحوم شهاب ملت خواه، هنرمند مشهدی | ستاره‌ای که خاموش شد

محمد برومند از تلاش‌هایش برای حفظ یکی از نماد‌های هنر نمایش در مشهد می‌گوید


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->